V Južnej Afrike nepočujúci jednotlivci stretávajú s problémami pri hľadaní zdravotnej starostlivosti v rámci verejného zdravotníctva. Medzi tieto problémy patria dlhšie čakacie doby a problémy s komunikáciou, ktoré môžu viesť k nesprávnej diagnóze a liečbe. Napriek tomu, že posunkový jazyk sa nedávno stal jedným z oficiálnych jazykov Južnej Afriky, nepočujúci ľudia sa stále stretávajú s ťažkosťami pri komunikácii so systémom zdravotnej starostlivosti.
Lynette Victor z Národného inštitútu pre nepočujúcich zdôrazňuje, že priestory pre prijímanie a čakacie miestnosti vo verejných zdravotníckych zariadeniach nie sú prispôsobené pre nepočujúce osoby, čo im sťažuje riadnu starostlivosť. Mnohí nepočujúci majú tiež obmedzené vedomosti o juhoafrickom posunkovom jazyku, čo ďalej komplikuje komunikáciu so zdravotníckymi pracovníkmi ohľadom príznakov a lekárskej anamnézy.
Verejné zdravotnícke zariadenia nemusia vždy poskytovať tlmočníkov posunkového jazyka. Dokonca aj vtedy, keď sú tlmočníci posunkového jazyka ponúkaní, niektorí nepočujúci sa cítia nepríjemne, keď sa zdieľajú s tlmočníkmi citlivé informácie. Tento problém môže byť obzvlášť závažný, keď nepočujúci vyhľadajú psychiatrickú zdravotnú starostlivosť.
Mosala Makhetha z Juhoafrickej asociácie nepočujúcich upozorňuje, že nesprávne podávané lieky a nesprávne predpisovanie liekov sú časté v dôsledku týchto komunikačných problémov. Vyzýva ministerstvo zdravotníctva, aby uprednostnilo komunikačné potreby nepočujúcich osôb a navrhuje, aby moderné technológie, ako sú digitálne obrazovky, vizuálne riadenie radov a písomné pokyny, sa mohli inštalovať v zdravotníckych zariadeniach, aby sa uľahčila komunikácia nepočujúcich osôb v čakárňach.
Foster Mohale, hovorca ministerstva zdravotníctva, uviedol, že ministerstvo aktívne pracuje na pláne, ktorý má zabezpečiť, aby nepočujúci mali rovnaký prístup k zdravotnej starostlivosti. Tento plán zahŕňa školenie zdravotníckeho personálu, najmä lekárov, v základnom posunkovom jazyku, aby sa zlepšila komunikácia. Niektoré zdravotnícke centrá už ponúkajú tlmočnícke služby na uľahčenie práce lekárov a zabezpečiť, aby nepočujúci pacienti dostali riadnu starostlivosť.
Zdroj: Tine Hedin, Teckenbro
Foto: Adobe stock, http://freepik.com
Editorka: Klaudia Jusková
Moderátor: Pavel Škrabák