Výsledky 15- ročných slovenských žiakov v medzinárodnom testovaní PISA 2022 boli veľmi negatívne. Vláda by sa mala zaoberať najmä zlepšovaním čitateľskej a matematickej gramotnosti, pretože sú dôležité pre ďalšie vzdelávanie a uplatnenie sa v živote.
Až 30% slovenských žiakov nedosiahlo ani základnú čitateľskú úroveň. Matematická gramotnosť sa ešte viac zhoršila a to o 22 bodov. To je najväčší prepad zo všetkých krajín OECD. Slovensko sa ocitlo v meraní celkovo pod priemerom týchto krajín. Najväčší problém je, že žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia majú neprimerané malé šance na úspech vo vzdelávaní a kariére.
Minister školstva Tomáš Drucker označil výsledky za národnú tragédiu a dôvodom je dlhodobé zanedbávanie financií a priorít školstva. Upozornil na riziká znižujúcej sa schopnosti žiakov čítať s porozumením. Zdôraznil, že práve čitateľská gramotnosť je potrebná, aby žiaci dokázali uspieť v ďalšom vzdelávaní a iných predmetoch. Vidí v tom súvis aj so zhoršovaním sa v matematickej gramotnosti. Minister hovorí o výraznom zhoršení oproti predchádzajúcemu testovaniu. Reformy však neprinesú výsledky ihneď.
Vedúca oddelenia monitorovania Ivana Pichaničová dodala, že učitelia by mali vyžadovať od žiakov aj rozmýšľanie nad problémami, vysvetľujú im dôvody a nie ich len mechanicky učia.
Riaditeľka výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Janette Motlová upozornila, že nízka schopnosť čítať s porozumením súvisí aj s vyššou mierou stresu, depresií, žiaci sú vyčerpanejšie a prestavajú mať záujem o školu. Vyplýva to podľa nej z toho, že keď nedokážu čítať s porozumením a extrahovať informácie z textu, majú problém pracovať s každým iným predmetom. Je preto potrebné venovať pozornosť duševnému zdraviu detí a efektívnejšej podpore vzdelávania zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Na Slovensku sa na testovaní globálnych kompetencií zúčastnilo vyše 5800 15-ročných žiakov všetkých typov škôl. Konalo sa na 292 školách.
Autor: TASR/ Klaudia Jusková
Foto: http://freepik.com, TASR/ Jaroslav Novák
Moderátorka: Erika Demčáková