Prieskum nákupného poradcu heureka.sk zistil, na vzorke 1855 respondentov, že Slováci plánujú minúť na vianočné darčeky nakupované online o 5% viac ako v roku 2022. Minuloročné Vianoce poznačila vojna na Ukrajine, energetické krízy či inflácia. 44% respondentov oproti predchádzajúcemu roku chcelo šetriť, teraz tak plánuje len 32%. Naopak, 12% chce minúť viac ako pred rokom.
I napriek snahe šetriť si Slováci doprajú, keďže plánovaný rozpočet na darčeky stúpol na 292 eur. Až 16,5% ich kupuje celoročne. Takmer deväť z desiatich respondentov preferuje online nákupy pred kamennými predajňami. Ženy začínajú nakupovať vianočné darčeky skôr ako muži, dvojnásobne viac v septembri-októbri, muži viac v decembri.
Najdôležitejšie kritérium je kvalita, potom cena a recenzie. Ekologický aspekt hrá rolu len pre 7% a podpora lokálnych slovenských produktov pre 9%. Ženy tieto kritéria oproti mužom výrazne vyššie, ekológiu o 40% a lokalitu o viac ako 70% viac, poukázal riaditeľ nákupného poradcu Ján Mayer. Výsledky poukazujú na rastúcu obľúbenosť online nákupov v období sviatkov.
Autor: TASR/Klaudia Jusková
Foto: freepik.com
Moderátor: Pavel Škrabák