Nepočujúci v anglickej nemocnici čelia problémom s tlmočníkmi posunkového jazyka

Nepočujúci pacienti kritizujú nemocnicu v Coventry v Anglicku za opakované meškanie tlmočníkov posunkového jazyka. Tvrdia, že kvôli tomu sa v nemocnici cítia zraniteľní, nepochopení a ohrození.

Nepočujúci muž Terry Murray z mesta Rugby povedal, že počas hospitalizácie strávil 24 hodín bez tlmočníka, hoci o jeho prítomnosť viackrát požiadal. V nemocnici podstúpil CT a MRI vyšetrenia, no zamestnanci mu nedokázali vysvetliť, čo sa deje, pretože nikto z nich neovládal posunkový jazyk. Uviedol, že pracovníci na neho dokonca kričali jeho meno, napriek tomu, že vedeli, že nepočuje. Pomoc mu poskytol až jeho asistent, ktorý dorazil neskôr.

Podobné skúsenosti opisujú aj ďalší nepočujúci pacienti. Helen Patterson zo Solihullu uviedla, že si tlmočníka opakovane rezervovala niekoľko dní vopred, no po príchode do nemocnice tam nikdy nebol. Dodala, že niekedy jej ponúkli tlmočníka cez videohovor, ale spojenie často zlyhávalo. Podľa nej takéto situácie predstavujú riziko, nepočujúci pacienti nevedia, či nezaznel požiarny poplach alebo nenastala iná mimoriadna udalosť, a preto sa cítia veľmi zraniteľní.

Organizácia RNID, ktorá zastupuje ľudí so stratou sluchu, upozornila, že britská NHS týmto postupom porušuje zákon o rovnosti a ignoruje povinnosť zabezpečiť prístupnú komunikáciu. Podľa správy RNID len 7 % pacientov v Anglicku, ktorí potrebujú podporu v komunikácii, ju dostáva vždy, a tretina ju nedostáva vôbec. Problémy sa tak dotýkajú viac ako šiestich miliónov dospelých.

Ministerstvo zdravotníctva uviedlo, že NHS má zákonnú povinnosť zabezpečiť rovnakú dostupnosť služieb pre nepočujúcich. NHS dodalo, že všetky zdravotnícke zariadenia musia poskytovať jasnú a zrozumiteľnú komunikáciu vrátane britského posunkového jazyka (BSL). Zákon o rovnosti z roku 2010 navyše vyžaduje, aby zdravotnícke inštitúcie robili primerané úpravy pre osoby so zdravotným znevýhodnením.

Riaditeľka centra CWAD (Coventry and Warwickshire Association for the Deaf) Julie Blackley uviedla, že len od tohto roka prijali takmer 300 sťažností na meškanie alebo absenciu tlmočníkov. Podľa nej je situácia neudržateľná a je potrebné, aby sa nepočujúci postavili za svoje práva, pretože už stačilo a nie je spravodlivé, že musia neustále trpieť. Poukázala aj na kontrast s cudzincami, ktorí dostanú jazykového tlmočníka okamžite, zatiaľ čo nepočujúci narážajú na prekážky.

Nemocnica University Hospitals Coventry and Warwickshire NHS Trust reagovala, že 98 % objednávok tlmočníkov cez spoločnosť LanguageLine bolo vybavených, no zároveň sa ospravedlnila pacientom, ktorých potreby neboli naplnené. Prislúbila tiež spoluprácu s komunitou nepočujúcich s cieľom zlepšiť služby. Spoločnosť LanguageLine Solutions vyhlásila, že sa chce podieľať na hľadaní riešení, aby podpora pre nepočujúcich a nepočujúcich s poruchou zraku bola spoľahlivejšia a konzistentnejšie.

Zdroj: https://www.bbc.com/news/articles/cp3vz90lw43o
Foto: canva.com
Editorka: Klaudia Jusková
Moderátorka: Laura Hudecová

Skip to content