Americké vysoké školy sa stále usilujú nájsť jasné pravidlá pre používanie umelej inteligencie, hoci študenti, učitelia aj zamestnanci ju už bežne využívajú. Takmer osemdesiat percent študentov generácie Z uvádza, že pracuje s nástrojmi umelej inteligencie a mnohí si myslia, že školy by nemali len povoliť ich používanie, ale mali by študentov cielene učiť, ako ich efektívne zapájať do štúdia. Momentálne väčšina univerzít necháva smernice na jednotlivých vyučujúcich, čo na jednej strane pôsobí flexibilne, no na druhej strane spôsobuje zmätok a v prípade nepočujúcich študentov môže viesť k tomu, že umelá inteligencia nebude vždy dostupná ako oficiálna podpora.
Dáta zozbierané v USA ukazujú, že umelá inteligencia je na vysokých školách rozšírená, no jej využívanie je skôr úzke. Najčastejšie sa poskytuje v podobe softvéru na robenie poznámok alebo automatického titulkovania. Menej bežné sú nástroje, ktoré by nepočujúcim pomohli pri čítaní, písaní a tvorbe textov. Tieto oblasti pritom ponúkajú veľký potenciál, pretože by mohli výrazne podporiť zapojenie a akademické sebavyjadrenie nepočujúcich študentov.
Špecifickou témou je titulkovanie. Automatické titulky sú síce dostupné, lacné a rýchle, no nepočujúci ich často považujú za nedostatočné. Výskumy realizované v USA ukazujú, že drvivá väčšina študentov považuje ľudské titulky za kvalitnejšie a spoľahlivejšie. V situáciách, kde je dôležitá presnosť, napríklad pri prednáškach či odborných diskusiách, môže nepresnosť titulkov vytvoriť vážnu bariéru. Naopak, v neformálnych situáciách ich niektorí študenti uprednostňujú práve pre ich okamžitú dostupnosť. Kľúčové preto je prihliadať na skúsenosti a spätnú väzbu samotných študentov a nie iba na rozpočet alebo pohodlie školy.
Generatívna umelá inteligencia má však širší potenciál, pretože môže podporiť univerzálny dizajn učenia. Umožňuje prístup k informáciám rôznymi spôsobmi, uľahčuje organizáciu, písanie úloh či komunikáciu s počujúcimi spolužiakmi. Štúdie zo Spojených štátov ukazujú, že textové AI nástroje dokážu znížiť jazykové bariéry a sprístupniť obsah, čo zjednodušuje interakciu a posilňuje zapojenie do akademického prostredia.
Diskusia sa preto posúva od otázky či umelá inteligencia môže byť podporným nástrojom k otázke prečo sa nevyužíva naplno. Niektoré americké školy už prijímajú nové smernice a uznávajú generatívnu umelú inteligenciu ako oficiálnu formu kompenzácie. Dôležité bude, aby univerzity nastavili politiky, ktoré podporujú voľbu, flexibilitu a samostatnosť študentov. Správne nastavené pravidlá dokážu odstrániť bariéry, rozšíriť možnosti a poskytnúť nepočujúcim väčšiu kontrolu nad ich vysokoškolským štúdiom.
Zdroj: https://nationaldeafcenter.org/news-items/ai-as-an-accommodation-for-deaf-college-students/
Foto: canva.com
Editorka: Klaudia Jusková
Moderátor: Roman Polášek

