Spoločnosť c2c, ktorá zabezpečuje železničnú dopravu v juhovýchodnom Anglicku, začala testovať nové interaktívne obrazovky v britskom posunkovom jazyku (BSL) na staniciach Fenchurch Street a Southend Central. Cieľom je uľahčiť cestovanie nepočujúcim osobám a vytvoriť inkluzívnejšie prostredie.
Obrazovky – nazývané aj „totemy“ – automaticky zobrazujú najbližšie odchody vlakov v posunkovom jazyku. V prípade potreby si cestujúci môžu interaktívne vyhľadať spojenia, zobraziť mapy okolia či informácie o prestupoch. Obrazovky obsahujú aj predinštalované hlásenia, ktoré sa spustia pri výpadkoch alebo iných neočakávaných situáciách.
Súčasťou totemov je aj funkcia NFC (bezdrôtový prenos dát), vďaka ktorej si môžu cestujúci preniesť informácie priamo do svojho telefónu jednoduchým priložením zariadenia.
Steve Scutt, manažér pre prístupnosť v c2c, vysvetľuje, že až 40 % nepočujúcich, ktorých prvým alebo preferovaným jazykom je BSL, sa necíti pri cestovaní vlakom sebavedomo. Mnohí totiž neovládajú písanú angličtinu na úrovni potrebnej na porozumenie textovým informáciám, keďže angličtina je pre nich druhý jazyk.
„Je rozšírený omyl, že všetci nepočujúci vedia čítať alebo rozumejú písanému textu,“ dodáva Scutt. „Tieto obrazovky im pomôžu cítiť sa istejšie a informovanejšie.“
Okrem toho spoločnosť c2c zlepšila prístupnosť aj online – na svoj web pridala nástroj ‚Recite Me‘, ktorý pomáha používateľom s poruchami zraku, osobám, pre ktoré nie je angličtina materinským jazykom, alebo ľuďom s poruchami učenia. Po kliknutí na tlačidlo „accessibility tools“ na stránke www.c2c-online.co.uk sa spustí čítačka textu, ktorá nahlas prečíta obsah stránky.
Zdroj, foto: https://news.railbusinessdaily.com/c2c-trials-interactive-british-sign-language-screens-for-deaf-passengers/
Editorka: Klaudia Jusková
Moderátorka: Laura Hudecová