Nepočujúci muž John Barrett zdieľal svoj šokujúci zážitok, aby poukázal na potrebu zlepšenia zdravotnej starostlivosti pre ľudí používajúcich posunkový jazyk (BSL). Jeho príbeh, ktorý odhaľuje nielen boj s rakovinou, ale aj prekážky v komunikácii so zdravotníkmi, bol predstavený členom správnej rady NHS Forth Valley s cieľom zvýšiť povedomie o potrebách nepočujúcich pacientov.
John trpel dýchacími problémami, no napriek opakovaným návštevám lekára sa nedočkal dôkladného vyšetrenia. Po online konzultácii mu predpísali antibiotiká, ktoré nezabrali. Následne absolvoval ďalšiu návštevu, kde ho však vyšetrovala len zdravotná sestra, ktorá mu opäť predpísala antibiotiká.
„V jednom momente som zostal sám a začal som mať vážne problémy s dýchaním. Lekár mi nikdy nepozrel do hrdla, ale vedel som, že niečo nie je v poriadku,“ opísal John. V krajnej situácii si z hrdla vytiahol nádor. „Netušil som, čo to je, ale z úst mi začalo silno krvácať.“
Až po návšteve nemocnice mu o dva týždne diagnostikovali rakovinu. John verí, že keby lekár venoval jeho problémom viac pozornosti, mohol sa vyhnúť chemoterapii, rádioterapii a možnej operácii.
„Neobviňujem lekára. Myslím si však, že zdravotníci potrebujú lepšie povedomie o potrebách nepočujúcich namiesto povrchného prístupu,“ poznamenal.
Po diagnostikovaní rakoviny sa John obrátil na službu Disability, Equality and Access Service v centre Forth Valley Sensory Centre v Camelone. Táto služba mu výrazne pomohla pri orientácii v liečbe a zabezpečení tlmočníkov.
„Bez tejto služby by sme boli stratení. Moje duševné zdravie by bolo na bode zlomu,“ uviedol John. Zároveň zdôraznil pretrvávajúce problémy, ako sú zložité telefonické objednávanie konzultácií Hovorí, že nie je zriedkavé, že ordinácie zabudnú zabezpečiť tlmočníka a namiesto toho ponúknu „odčítanie z pier alebo zapisovanie vecí“.
John apeluje na zlepšenie systému, ktorý by lepšie reflektoval potreby nepočujúcich pacientov. „Nie je prijateľné, keď vám povedia, aby ste odčítali z pier alebo komunikovali písomne. Zdravotná starostlivosť pre nepočujúcich potrebuje zásadné zmeny,“ zdôraznil.
Služba, na ktorú sa John spolieha, v súčasnosti funguje v obmedzenom režime. Podľa jeho slov je nevyhnutné, aby bola dostupná 24 hodín denne, keďže mnohí nepočujúci pacienti ju považujú za nenahraditeľnú.
Predsedníčka správnej rady NHS Forth Valley, Neena Mahal, označila Johnov príbeh za „silný a plný kľúčových posolstiev o povedomí nepočujúcich“. Zlepšovanie prístupu je súčasťou aktualizovaného plánu BSL, ktorý spoločne realizujú NHS Forth Valley a Falkirk Council.
Zdroj: https://www.walesonline.co.uk/news/health/deaf-man-describes-how-pulled-30503680, https://www.dailyrecord.co.uk/news/scottish-news/deaf-cancer-patient-felt-doctors-34192318
Foto: https://www.dailyrecord.co.uk/news/scottish-news/deaf-cancer-patient-felt-doctors-34192318
Editorka: Klaudia Jusková
Moderátor: Pavel Škrabák