Čo je inkluzívne vzdelávanie pre nepočujúcich?
Viacjazyčné vzdelávanie v posunkovom jazyku
Joseph Murray, prezident Svetovej federácie nepočujúcich (WFD). Ako prezident mal možnosť stretávať sa s ľuďmi na celom svete, ktorí sa snažia pochopiť, čo znamená inkluzívne vzdelávanie.
Mnoho ľudí si myslí, že inkluzívne vzdelávanie znamená jednoducho poslať nepočujúce dieťa do miestnej školy pre počujúcich a zabezpečiť mu tlmočníka posunkového jazyka. To však nie je inkluzívne vzdelávanie.
Čo teda znamená inkluzívne vzdelávanie?
Inkluzívne vzdelávanie je filozofia, ktorá sa zakladá na tom, že každé dieťa má byť plnohodnotnou súčasťou komunity.
Ako môžu nepočujúce deti cítiť spolupatričnosť ku komunite?
Základom je jazyk. Prostredníctvom národného posunkového jazyka môžu nepočujúce deti komunikovať so svojimi rovesníkmi a cítiť sa začlenené.
Nepočujúci učiteľ alebo učiteľ, ktorý plynule ovláda posunkový jazyk, umožňuje priamu komunikáciu medzi deťmi, spolužiakmi a zamestnancami školy. Takéto prostredie poskytuje deťom pocit spolupatričnosti.
Pre Svetovú federáciu nepočujúcich (WFD) je inkluzívne vzdelávanie založené na viacjazyčnom prístupe – kombinuje posunkový jazyk s ostatnými vzdelávacími metódami a podporuje interakciu s ďalšími nepočujúcimi deťmi. To je pravá definícia inkluzívneho vzdelávania.
WFD túto víziu presadzuje už dlhé roky. Nepočujúce deti musia mať možnosť vzdelávať sa v prostredí, kde sa používa ich národný posunkový jazyk. Len tak môžeme dosiahnuť skutočne inkluzívne vzdelávanie.
Podpora od medzinárodných organizácií
Táto filozofia nie je iba stanoviskom WFD. Medzinárodná aliancia zdravotne postihnutých (IDA), ktorá zastupuje 14 globálnych a regionálnych organizácií ľudí so zdravotným postihnutím, plne podporuje princíp viacjazyčného vzdelávania v posunkovom jazyku a v kolektíve ďalších nepočujúcich detí.
Je nevyhnutné, aby vlády pochopili, že inkluzívne vzdelávanie nepočujúceho dieťaťa neznamená byť jediným nepočujúcim žiakom v triede s tlmočníkom. Inkluzívne vzdelávanie znamená prostredie, kde sa nachádzajú ďalší nepočujúci žiaci, učitelia ovládajúci posunkový jazyk a kde sa používa národný posunkový jazyk.
Prečo sú potrebné zmeny v školách pre nepočujúcich?
Bohužiaľ, nie všetky školy pre nepočujúce deti dnes spĺňajú požadované normy kvality výučby. Veľa škôl stále funguje na zastaraných princípoch špeciálneho vzdelávania, ktoré nezodpovedajú ideálom inklúzie.
Pravé inkluzívne vzdelávanie poskytuje nepočujúcim deťom rovnakú úroveň učebných osnov ako ich počujúcim rovesníkom, a to prostredníctvom kvalitného a viacjazyčného vzdelávania v posunkovom jazyku.
Niektoré školy vo svete zatiaľ neposkytujú takúto úroveň vzdelania. Vlády by však namiesto ich zatvárania mali tieto školy podporovať – nahradiť odborníkov, ktorí neovládajú posunkový jazyk, nepočujúcimi alebo posunkujúcimi učiteľmi, a zlepšiť štandardy výučby.
Takto sa tieto školy môžu transformovať na plnohodnotné inkluzívne vzdelávacie inštitúcie, ktoré budú poskytovať viacjazyčné vzdelávanie na vysokej úrovni pre nepočujúce deti.
Výzva na akciu
Podpíšte Deklaráciu o právach nepočujúcich detí
Viac informácií nájdete na:
https://wfdeaf.org/rightsdeafchildren/
Zdroj a foto: https://www.facebook.com/Wfdeaf.org/videos/604780185319601 https://wfdeaf.org/rightsdeafchildren/
Editor: Juraj Holéczy
Moderátor: Juraj Holéczy