Rodičia by mali dieťaťu dopredu povedať, že ak prinesie na vysvedčenie horšie a zlé známky, nebudú mu nadávať a to, čo mu sľúbia, aj dodržia. Pre TASR to uviedla psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Eva Smiková v súvislosti s polročným vysvedčením, ktoré sa odovzdáva na tento týždeň.
Treba si uvedomiť, že takéto dieťa sa nachádza v bezvýchodiskovej situácii, vie, že známky na vysvedčení nezmení. Dôležité je, aby v takejto situácii malo oporu niekoho blízkeho – rodiča, priateľa, súrodenca, starých rodičov. Upozornila na to, že ak sa tak nestane, dieťa neuvidí riešenie situácie. Jediným únikom, ktorý vidí, je podľa Smikovej útek z domu, v skratových prípadoch aj únik zo života.
Počas rozhovoru o vysvedčení je potrebné venovať pozornosť každej známke, nie len tým zlým. Rodič by mal prejaviť porozumenie za aktuálnu situáciu dieťaťa, ktoré nemôže ovplyvniť už minulé známky. Namiesto kritiky by mal poskytnúť slová útechy a vyjadriť presvedčenie, že v ďalšom období sa spoločne budú snažiť o zlepšenie.
V prípade horších výsledkov je nevhodné používať vyhrážky alebo tresty, pretože to môže dieťa emocionálne zaťažiť. Miesto toho by rodičia mali vyjadriť podporu a motiváciu do ďalšej práce, napríklad dohodou na konkrétnych krokoch zlepšenia. Dôležité je podporiť dieťa vo vlastných silách, keďže pre neho samotná zlá známka predstavuje už istú formu trestu.
Pred hodnotením výsledkov by si rodičia mali uvedomiť životné okolnosti dieťaťa a nie požadovať od neho dokonalosť. S ohľadom na jeho individuálne možnosti by mali byť súcitní a pozitívne ho sprevádzať pri zadefinovaní si ďalších cieľov.
Autor: TASR/ Klaudia Jusková
Foto: http://samorincan.sk , http://freepik.com
Moderátorka: Erika Demčáková