Štátne združenie rodičov nepočujúcich a nedoslýchavých detí v Severnom Porýní-Vestfálsku vyjadrilo ostrú kritiku súčasného systému inklúzie vo všeobecných školách. Odvolávajú sa na dokument Nemeckého inštitútu pre ľudské práva o efektívnej implementácii inklúzie.
Podľa združenia celkový koncept prestavby všeobecných škôl na inkluzívne diskriminuje sluchovo postihnuté deti. Ohrozuje posunkový jazyk a kultúru nepočujúcich tým, že preferuje hovorený jazyk a individuálnu inklúziu alebo malé rovesnícke skupiny. Tým sa ničí posunková komunita.
Reštrukturalizácia na inkluzívne školy často vedie k tomu, že sluchovo postihnuté deti sú v komunikácii znevýhodnené. Nemajú rovnaké príležitosti zapojiť sa do triedy. Často takéto deti strácajú možnosť komunikácie v triede. Keď sú v triede s inými postihnutými deťmi, ostatné deti môžu hovoriť, takže ony sú znevýhodnené.
Podľa 40 ročných skúsenosti by inklúzia mala rešpektovať osobitosť sluchovo postihnutých detí, pretože nepočujúci žiaci boli často vystavení pocitu izolácie v bežných školách a nemôžu nasledovať svojich počujúcich spolužiakov s komunikáciou v spoločnom triede.
Združenie sa pripája k požiadavke Federálneho združenia nepočujúcich na uznanie posunkového jazyka ako menšinového. Reštrukturalizácia by mala chrániť a podporovať komunitu posunkového jazyka, aby zabezpečila čo najlepší rozvoj nepočujúcich detí.
Podľa združenia, školy pre nepočujúcich sú výdobytkom ich kultúry a dlhšie existovali ako špeciálne školy.
Združenie nesúhlasí s tvrdením Inštitútu pre ľudské práva, že „žiaci so špeciálnymi potrebami často opúšťajú školy bez ukončenia štúdia“. Toto tvrdenie inštitútu sa nepovažuje za relevantné pre školy pre nepočujúcich.
Podľa Dr. Christian Rathmann, vedúci Katedry štúdia nepočujúcich je individuálna inklúzia často problematická a dôležitejší sú kvalifikovaní učitelia posunkového jazyka, ktorých je v súčasnosti nedostatok.
Zdroj: Wille Felix Zante/Taubenschlag
Foto: Midjourney
Redaktorka: Klaudia Jusková
Moderátorka: Erika Demčaková